SEARCH BLOG INI

Wednesday, April 1, 2015

Usahawan Yang Perseptif



Perseptif membawa maksud cerdas. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat,perseptif bermaksud cepat melihat, memahami, atau menyedari sesuatu. Untuk menjadi seorang usahawan, seseorang itu perlulah perseptif. Hal ini demikian kerana, perseptif tergolong dalam ciri-ciri usahawan. Usahawan yang perseptif mempunyai daya pemikiran yang lebih tajam dan cekap membuat keputusan yang tepat. Usahawan yang perseptif juga bijak menangani masalah yang dihadapi.

Akio Morita

Kebanyakan usahawan mempunyai sifat perseptif dalam diri. Sebagai contoh, Akio Morita iaitu pengasas Sony. Akio Morita lahir pada tarikh 26 Januari 1921, di bandar Nagoya, dari sebuah keluarga pembuat sake (bir khas Jepun). Keluarga Morita telah menceburi pembuatan bir sake selama hampir 400 tahun di bandar Tokoname, dekat Nagoya. Di bawah asuhan ketat ayahnya, Kyuzaemon, Akio sedang dipersiapkan untuk menjadi pewaris perniagaan keluarga. Sebagai mahasiswa, Akio sering melibatkan diri dalam mesyuarat syarikat dengan ayahnya dan dia akan membantu perniagaan keluarga walaupun pada cuti sekolah.
Keluarga Morita pada masa itu telah mengenal gaya hidup ala budaya Barat seperti kereta dan fonografi elektrik. Akio mula berminat meleraikan gramofon dan menyusunnya kembali. Dari usia awal, Akio gemar mengusik peralatan elektronik. Setelah lulus dari Sekolah Tinggi, dia memasuki Jabatan Kimia di Osaka Imperial University.Selama waktu itu, Jepun mengalami Perang Pasifik. Pada tahun 1944, Akio, yang telah menjadi Leftenan Tentera Laut selepas lulus dari universiti tahun itu, bertemu dengan Masaru Ibuka dalam Tentera Laut Wartime Research Committee.
Ketika dia kembali ke rumah keluarga di Nagoya selepas perang, Morita diundang untuk bergabung dengan fakulti Tokyo Institute of Technology oleh salah satu profesor. Morita bersiap-siap berangkat ke Tokyo ketika sebuah artikel tentang makmal penyelidikan ditubuhkan oleh Ibuka muncul di sebuah ruang akhbar Asahi disebut, Blue Pensil. Dengan berakhirnya perang, Ibuka telah menubuhkan Institut Penyelidikan Telekomunikasi Tokyo untuk memulakan sebuah awal yang baru. Selepas membaca artikel ini, Morita melawat Ibuka di Tokyo dan mereka memutuskan untuk mendirikan sebuah syarikat baru bersama-sama.
Pada tarikh 7 Mei 1946, Ibuka dan Morita mendirikan Tokyo Tsushin Kogyo KK (Tokyo Telecommunications Engineering Corporation) dengan kira-kira 20 pekerja dan modal awal 190,000 ¥. Pada waktu itu, Ibuka telah berumur 38 tahun dan Morita 25 tahun. Selama perkongsian mereka yang panjang, Ibuka menumpukan teknologi tenaga untuk penyelidikan dan pembangunan produk, sementara Morita berperanan penting dalam memimpin Sony dalam bidang pemasaran, globalisasi, kewangan dan sumber manusia. Morita juga mempelopori Sony masuk ke dalam perniagaan perisian, dan ia menyumbang kepada keseluruhan pengurusan syarikat.
Dorongan syarikat untuk mengembangkan usahanya secara global dilihat dalam keputusan untuk menukar nama syarikat ke Sony pada tahun 1958, suatu keputusan yang tidak diterima dengan baik di dalam atau di luar syarikat kerana Tsushin Tokyo Kogyo sudah dikenal secara luas. Untuk mengatasi pandangan seperti itu, Morita menekankan itu perlu untuk menukar nama syarikat untuk sesuatu yang lebih mudah untuk diucapkan dan diingat, agar untuk berkembang dan meningkatkan kehadiran global. Selain itu, Morita memberikan alasan bahawa suatu hari nanti syarikat boleh berkembang menjadi produk selain elektronik dan nama Tsushin Tokyo Kogyo akan tidak lagi sesuai. Oleh kerana itu, ia menukar namanya menjadi Sony Corporation dan memutuskan untuk menulis 'Nokia' dalam abjad (abjad Jepun yang biasanya digunakan untuk menulis nama-nama asing), sesuatu yang tidak pernah terdengar pada saat itu. Ini menunjukkan bahawa Akio Morita mempunyai sifat perseptif kerana beliau berfikir di luar kotak.
Pada tahun 1960, Sony Corporation of America ditubuhkan di Amerika Syarikat. Morita memutuskan untuk pindah ke AS bersama keluarganya dan memimpin dalam mewujudkan saluran jualan baru untuk syarikat. Dia percaya bahawa Sony harus mengembangkan saluran jualan langsung sendiri, bukan bergantung kepada peniaga tempatan.Banyak produk yang telah dilancarkan sepanjang sejarah Sony dapat dikreditkan untuk Morita kreativiti dan idea-idea inovatif. Idea-idea beliau melahirkan benar-benar baru gaya hidup dan budaya, dan ini terbukti daripada produk-produk tersebut sebagai walkman dan perakam kaset video.
Morita juga menunjukkan kemampuannya untuk melepaskan diri dari pemikiran konvensional di bidang kewangan, apabila Sony mengeluarkan American Depositori Receipts di Amerika Syarikat pada 1961. Ini adalah pertama kalinya bahawa sebuah syarikat Jepun telah menawarkan saham di New York Stock Exchange dan ini membolehkan syarikat untuk meningkatkan modal tidak hanya di Jepun. Sony membuka jalan bagi syarikat-syarikat Jepun untuk meningkatkan modal asing pada saat amalan umum pengurusan Jepun adalah untuk meminjam dana dari bank. Dalam bidang sumber manusia, Morita menulis buku berjudul Never Mind School Records pada 1966.
Apabila Morita menukar nama Tsushin Tokyo Kogyo ke Sony, ini menunjukkan beliau sangat ingin mempelbagaikan operasi Sony di luar perniagaan elektronik. Pada tahun 1968, syarikat memasuki perniagaan software muzik di Jepun dengan mendirikan CBS atau Sony Group Inc bersama-sama dengan CBS, Inc dari US .Kemudian pada tahun 1979, Sony memasuki perniagaan kewangan di Jepun dengan pendirian Sony Prudential Life Insurance Co Ltd, sebuah 50- 50 joint venture dengan The Prudential Life Insurance Co of America. Selanjutnya, Sony diperolehi CBS Records Inc, kumpulan catatan CBS pada tahun 1988. Tahun berikutnya, Sony memperoleh Columbia Pictures Entertainment, Inc, yang membolehkan syarikat untuk menjadi syarikat hiburan yang komprehensif yang mempunyai perisian yang berkualiti baik kandungan dan kekayaan perkakasan.
Antara faktor lain yang boleh menunjukkan sifat perseptif Morita ialah selain menguruskan Sony, Morita aktif dalam membina jambatan budaya antara Jepun dan di luar negeri sebagai Timbalan Ketua Keidanren (Jepun Persekutuan Pertubuhan Ekonomi) dan sebagai ahli dari Jepun-AS Hubungan Ekonomi Group, lebih dikenali sebagai Wise Mens Group. Ia berperanan dalam berusaha untuk mengurangkan geseran perdagangan antara Jepun dan Amerika Syarikat, dan melalui penerbitan karya sastera tersebut sebagai Made in Japan, ia menjadi, salah satu yang paling terkenal di Amerika Syarikat Jepun.
Penghargaan Morita yang pertama diberikan Japan Albert Medal dari Kerajaan Inggeris 's Royal Society of Arts pada tahun 1982. Pada 1984, ia menerima Perintah Nasional Legion Kehormat (Ordre National de la Legion d'Honneur), yang tertinggi dan paling berprestij di Perancis, dan pada tahun 1991, ia dianugerahkan First Class Order of the Sacred Treasure dari HM yang Maharaja Jepun. Di samping itu, Morita menerima pelbagai anugerah dari negara-negara seperti Austria, Belgium, Brazil, Jerman, Sepanyol, Belanda, dan Amerika Syarikat, yang menunjukkan sejauh mana pengiktirafan globalnya.
Keperibadian Akio Morita digambarkan sebagai ceria, dicintai oleh banyak orang. Dia mempunyai banyak teman baik di Jepun dan di luar negeri termasuk individu seperti Kiichi Miyazawa, bekas Perdana Menteri Jepun, Henry Kissinger, bekas Menteri Luar Negeri AS, dan orkestra konduktor seperti Zubin Mehta dan almarhum Herbert von Karajan.

Rujukan :
    Akio Morita (2014). Retrieved 3 27, 2015, from Famous Entrepremeus,    http://www.famousentrepreneurs.com/akio-morita

      Taufik Aditama. Inilah Akio Morita Sang Pendiri Sony. Aug 27, 2014 Retrieved 3 28, 2015, from Studentpreneur http://studentpreneur.co/inilah-akio-morita-sang-pendiri-sony/

No comments: