Perseptif membawa maksud cerdas. Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat,perseptif bermaksud cepat
melihat, memahami, atau menyedari sesuatu. Untuk menjadi seorang usahawan,
seseorang itu perlulah perseptif. Hal ini demikian kerana, perseptif tergolong
dalam ciri-ciri usahawan. Usahawan yang perseptif mempunyai daya pemikiran yang
lebih tajam dan cekap membuat keputusan yang tepat. Usahawan yang perseptif
juga bijak menangani masalah yang dihadapi.
![]() |
Akio Morita |
Kebanyakan usahawan
mempunyai sifat perseptif dalam diri. Sebagai contoh, Akio Morita iaitu
pengasas Sony. Akio Morita lahir pada tarikh 26
Januari 1921, di bandar Nagoya, dari sebuah keluarga pembuat sake (bir khas
Jepun). Keluarga Morita telah menceburi pembuatan bir sake selama hampir 400
tahun di bandar Tokoname, dekat Nagoya. Di bawah asuhan ketat ayahnya,
Kyuzaemon, Akio sedang dipersiapkan untuk menjadi pewaris perniagaan keluarga.
Sebagai mahasiswa, Akio sering melibatkan diri dalam mesyuarat syarikat dengan
ayahnya dan dia akan membantu perniagaan keluarga walaupun pada cuti sekolah.
Keluarga
Morita pada masa itu telah mengenal gaya hidup ala budaya Barat seperti kereta
dan fonografi elektrik. Akio mula berminat meleraikan gramofon dan menyusunnya
kembali. Dari usia awal, Akio gemar mengusik peralatan elektronik. Setelah
lulus dari Sekolah Tinggi, dia memasuki Jabatan Kimia di Osaka Imperial
University.Selama waktu itu, Jepun mengalami Perang Pasifik. Pada tahun 1944,
Akio, yang telah menjadi Leftenan Tentera Laut selepas lulus dari universiti
tahun itu, bertemu dengan Masaru Ibuka dalam Tentera Laut Wartime Research
Committee.
Ketika
dia kembali ke rumah keluarga di Nagoya selepas perang, Morita diundang untuk
bergabung dengan fakulti Tokyo Institute of Technology oleh salah satu
profesor. Morita bersiap-siap berangkat ke Tokyo ketika sebuah artikel tentang
makmal penyelidikan ditubuhkan oleh Ibuka muncul di sebuah ruang akhbar Asahi
disebut, Blue Pensil. Dengan berakhirnya perang, Ibuka telah menubuhkan
Institut Penyelidikan Telekomunikasi Tokyo untuk memulakan sebuah awal yang
baru. Selepas membaca artikel ini, Morita melawat Ibuka di Tokyo dan mereka
memutuskan untuk mendirikan sebuah syarikat baru bersama-sama.
Pada
tarikh 7 Mei 1946, Ibuka dan Morita mendirikan Tokyo Tsushin Kogyo KK (Tokyo
Telecommunications Engineering Corporation) dengan kira-kira 20 pekerja dan
modal awal 190,000 ¥. Pada waktu itu, Ibuka telah berumur 38 tahun dan Morita
25 tahun. Selama perkongsian mereka yang panjang, Ibuka menumpukan teknologi
tenaga untuk penyelidikan dan pembangunan produk, sementara Morita berperanan
penting dalam memimpin Sony dalam bidang pemasaran, globalisasi, kewangan dan
sumber manusia. Morita juga mempelopori Sony masuk ke dalam perniagaan
perisian, dan ia menyumbang kepada keseluruhan pengurusan syarikat.
Dorongan
syarikat untuk mengembangkan usahanya secara global dilihat dalam keputusan
untuk menukar nama syarikat ke Sony pada tahun 1958, suatu keputusan yang tidak
diterima dengan baik di dalam atau di luar syarikat kerana Tsushin Tokyo Kogyo
sudah dikenal secara luas. Untuk mengatasi pandangan seperti itu, Morita
menekankan itu perlu untuk menukar nama syarikat untuk sesuatu yang lebih mudah
untuk diucapkan dan diingat, agar untuk berkembang dan meningkatkan kehadiran
global. Selain itu, Morita memberikan alasan bahawa suatu hari nanti syarikat
boleh berkembang menjadi produk selain elektronik dan nama Tsushin Tokyo Kogyo
akan tidak lagi sesuai. Oleh kerana itu, ia menukar namanya menjadi Sony
Corporation dan memutuskan untuk menulis 'Nokia' dalam abjad (abjad Jepun yang
biasanya digunakan untuk menulis nama-nama asing), sesuatu yang tidak pernah
terdengar pada saat itu. Ini menunjukkan bahawa Akio Morita mempunyai sifat
perseptif kerana beliau berfikir di luar kotak.
Pada
tahun 1960, Sony Corporation of America ditubuhkan di Amerika Syarikat. Morita
memutuskan untuk pindah ke AS bersama keluarganya dan memimpin dalam mewujudkan
saluran jualan baru untuk syarikat. Dia percaya bahawa Sony harus mengembangkan
saluran jualan langsung sendiri, bukan bergantung kepada peniaga
tempatan.Banyak produk yang telah dilancarkan sepanjang sejarah Sony dapat
dikreditkan untuk Morita kreativiti dan idea-idea inovatif. Idea-idea beliau
melahirkan benar-benar baru gaya hidup dan budaya, dan ini terbukti daripada
produk-produk tersebut sebagai walkman dan perakam kaset video.
Morita
juga menunjukkan kemampuannya untuk melepaskan diri dari pemikiran konvensional
di bidang kewangan, apabila Sony mengeluarkan American Depositori Receipts di
Amerika Syarikat pada 1961. Ini adalah pertama kalinya bahawa sebuah syarikat
Jepun telah menawarkan saham di New York Stock Exchange dan ini membolehkan
syarikat untuk meningkatkan modal tidak hanya di Jepun. Sony membuka jalan bagi
syarikat-syarikat Jepun untuk meningkatkan modal asing pada saat amalan umum
pengurusan Jepun adalah untuk meminjam dana dari bank. Dalam bidang sumber
manusia, Morita menulis buku berjudul Never Mind School Records pada 1966.
Apabila
Morita menukar nama Tsushin Tokyo Kogyo ke Sony, ini menunjukkan beliau sangat
ingin mempelbagaikan operasi Sony di luar perniagaan elektronik. Pada tahun
1968, syarikat memasuki perniagaan software muzik di Jepun dengan mendirikan
CBS atau Sony Group Inc bersama-sama dengan CBS, Inc dari US .Kemudian pada
tahun 1979, Sony memasuki perniagaan kewangan di Jepun dengan pendirian Sony
Prudential Life Insurance Co Ltd, sebuah 50- 50 joint venture dengan The Prudential Life Insurance Co of America.
Selanjutnya, Sony diperolehi CBS Records Inc, kumpulan catatan CBS pada tahun
1988. Tahun berikutnya, Sony memperoleh Columbia Pictures Entertainment, Inc,
yang membolehkan syarikat untuk menjadi syarikat hiburan yang komprehensif yang
mempunyai perisian yang berkualiti baik kandungan dan kekayaan perkakasan.
Antara
faktor lain yang boleh menunjukkan sifat perseptif Morita ialah selain
menguruskan Sony, Morita aktif dalam membina jambatan budaya antara Jepun dan
di luar negeri sebagai Timbalan Ketua Keidanren (Jepun Persekutuan Pertubuhan
Ekonomi) dan sebagai ahli dari Jepun-AS Hubungan Ekonomi Group, lebih dikenali
sebagai Wise Mens Group. Ia berperanan dalam berusaha untuk mengurangkan
geseran perdagangan antara Jepun dan Amerika Syarikat, dan melalui penerbitan
karya sastera tersebut sebagai Made in Japan, ia menjadi, salah satu yang paling
terkenal di Amerika Syarikat Jepun.
Penghargaan
Morita yang pertama diberikan Japan Albert Medal dari Kerajaan Inggeris 's
Royal Society of Arts pada tahun 1982. Pada 1984, ia menerima Perintah Nasional
Legion Kehormat (Ordre National de la Legion d'Honneur), yang tertinggi dan
paling berprestij di Perancis, dan pada tahun 1991, ia dianugerahkan First
Class Order of the Sacred Treasure dari HM yang Maharaja Jepun. Di samping itu,
Morita menerima pelbagai anugerah dari negara-negara seperti Austria, Belgium,
Brazil, Jerman, Sepanyol, Belanda, dan Amerika Syarikat, yang menunjukkan
sejauh mana pengiktirafan globalnya.
Keperibadian
Akio Morita digambarkan sebagai ceria, dicintai oleh banyak orang. Dia
mempunyai banyak teman baik di Jepun dan di luar negeri termasuk individu
seperti Kiichi Miyazawa, bekas Perdana Menteri Jepun, Henry Kissinger, bekas
Menteri Luar Negeri AS, dan orkestra konduktor seperti Zubin Mehta dan almarhum
Herbert von Karajan.
Rujukan :
Akio Morita (2014). Retrieved 3 27, 2015, from Famous Entrepremeus, http://www.famousentrepreneurs.com/akio-morita
Taufik Aditama. Inilah Akio Morita Sang Pendiri Sony. Aug 27, 2014 Retrieved 3 28, 2015, from Studentpreneur http://studentpreneur.co/inilah-akio-morita-sang-pendiri-sony/
No comments:
Post a Comment